Blogg 3

Vi pratade om attityder och attitydsförändringar och då Helén ska köpa nya ridstövlar, kom vi att diskutera den "nya" ridstöveln från Tretorn, som introducerades på marknaden för något år sedan. Tretorn är kända för sina gummistövlar av hög kvalité, men har tidigare inte tillverkat något inom ridsporten. Tretorn ridstövel är den första på marknaden som inte är gjord av läder, konstläder eller gummi, utan microfiber och som har en ny utformning. Stöveln är utvecklad tillsammans med den svenske toppryttaren Malin Baryard, och hon är också opinionsbildare för företaget och stöveln. Ridsporten är konservativ, allt ska se ut som det alltid gjort, och allt som ska användas på tävling ska vara godkänt av Svenska Ridsportsförbundet. Alltså är också Helén konservativ och hade tänkt sig ett par klassiska ridstövlar i svart läder... Men alla kan ju ändra sig, och sin attityd...


I Marketing Communications av Cris Fill (2005), så visar Figur 6.3 tre faser av individuellt engagemang och förändring av attityd. 

 
 

Fas 1 - Helén tycker att stöveln ska vara funktionell, skön, snygg och av bra kvalité, samt får kosta max 3000 kr. Produkten ska användas mycket både till vardags, träning och tävling. Det finns så många olika märken, och prisklasser, att det är svårt att hinna testa allt. Vid letande efter en stövel så påverkas man mycket av vad vänner, bekanta och andra ryttare tycker och använder, och vad media och företag säger. Inom ridsporten används mycket "statusprylar" även om man rider på en lägre nivå.


Fas 2 - Stöveln ska passa fot och vader, både sommar och vinter. Passformen är viktig, och man måste kunna prova. Stöveln från Tretorn kostar ca 4000 kr, och medför höga förväntningar. Stöveln finns idag i färgerna svart, brun, marinblå, ljusblå och röd. Röd är den färgen som Malin Baryard använde i början av lanseringen av stöveln. Kan man verkligen ha ett par stövlar i rött? Fördel för Tretorn är att dessa ska vara mjukare och skönare än dessa hårda läderstövlar som tar timmar att rida in... Om Malin Baryard använder dem, då måste väl stövlarna vara bra!?

Fas 3 - Den här produkt var helt ny, och skulle införas bland konservativa hästmänniskor (ja, det är en viss typ av människor...). Detta kräver en stor förändring i attityd. Förändring i köpbeteendet kommer senare. Numera anses produkten vara trendig och "cool".

Och hur slutar det då? Jo, från att ha varit inställd på en traditionell ridstövel i svart läder, blir det nu ett par röda Tretorn. Något som Helén aldrig kunde tänka sig att ta på sig från början. Något dyrare än tänkt, för visst blir man väl lika bra som Malin Baryard!? Så vad säger man...Tretorn har lyckats i det här fallet! 
 


Kommentarer
Postat av: Kati

Bra tjejer! Lagom längd på inlägget;)

2008-11-17 @ 13:07:16
Postat av: Simonette

Nej, det inlägget var inte för långt, men det väcker också en del frågor; Vilken kommunikation har Tretorn använt? Hur har Helén upptäckt stöveln? Vilka medier har använts? Vilka attityder har skapats innan köpet och hur inställd var Du (helén) redan innan Du gick till affären på att prova Tretorn? Var det först när Du stod med en röd i ena handen och den klassiska svarta i den andra som avgörandet föll, eller var Du lite inställd på den, påverkad, nästan övertygad av reklamen i förväg?

Funkar dom ihop med H&M kläderna Malin annars promotar?

Ride safe!

2008-11-17 @ 18:13:41
URL: http://assidoman.blogg.se/
Postat av: ´Åsa

Ja, det vill nog till att man blir lika bra som Malin om man ska köpa dem. Gör man det så slår jag till direkt.

2008-11-17 @ 21:39:17
Postat av: Annika

Bra inlägg - ni har använt modellen bra, det framgår klart och tydligt att det är Malin Baryard som har påverkat dig, Helene att köpa den här stöveln. Väl använda pengar av Tretorn, med andra ord. Nu associerar jag MINA gamla militärgröna gummistövlar av märket Tretorn med Malin Baryard - och till Helene i Köping! Snacka om att jag är trendig!/A

2008-11-19 @ 11:25:51
URL: http://kommunikationskurs.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra inlägg! Kort och kärnfullt med ett bra exempel på vad modellen försöker säga oss. Skulle dock gärna vilja se en kort slutsats från er sida en "vad har vi lärt oss av det här". Som Simonette skriver här så lämnar inlägget utrymme för frågor, men kansek är det frågor som ni kan återkomma till i framtida bloggar. Det svåra med bloggandet är att avgränsa sig och det tycker jag ni gjort bra.

2008-11-23 @ 22:28:32
Postat av: Helén & Anette

Vi har varit "lite" dåliga på att svara på kommentarer, men nu blir det ändring på detta! :-)



TACK för era kommentarer!



Kati- Ja vi tyckte själva att det blev lagom långt! Kul att du håller med! ;-)



Simonette- Mycket bra frågor!! Det är något som vi själva har funderat på. Det svåra var att låta bli att dra iväg i bloggen, så vi fick hålla oss till vad vi tyckte passade till modellen. Vi hoppas att du får svar på några frågor i blogg 4, där vi valt att spinna vidare på Tretorn och deras stövlar...



Åsa- Nää, det får vi nog ge upp... Men värt ett försök i alla fall! ;-)



Annika- Roligt att höra att du tyckte vi fick till det med modellen! :-D Visst är det trendigt och snyggt med stövlar! Det är bara att damma av "dom gamla gröna" och använda på! Vi har varsitt par själva som vi använder flitigt!



Anette- Tack för kommentaren! Bra att vi är på väg, ska tänka på kritiken till nästa blogg! Ja det är svårt att avgränsa, mycket frågor som vi fick utelämna. Tanken var att vi skulle få med dem i nästa blogg, så vi hoppas på att vi lyckades...

2008-11-24 @ 20:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0