Blogg 2

På senaste föreläsningen pratade vi lite om informationsbrus och om hur mycket reklam vi utsätts för varje dag, som är otroliga mängder! Vi pratade även om hur många svenskar som aktivt försöker undvika reklamen. För att gå till oss själva så kan vi hålla med om att det kan vara jobbigt med all reklam som man matas med dagligen. (Den tjocka reklambunten som dimper ned i brevlådan åker som regel ut direkt till soptunnan (återvinningen), om det nu inte är något särskilt som man är ute efter.)

74,7 % av svenska folket försöker aktivt undvika reklam på internet. En artikel i Dagens Industri från den 5 november gör oss extra intresserade när vi läser att  konsumenter undviker allt som ser ut som reklam när de besöker hemsidor. Företaget Marketwatch, som sysslar med att mäta effekter av olika reklamkampanjer, har gjort en undersökning om hur företagen ska kommunicera på sina webplatser. Människor som besöker hemsidor vill ha information och inte reklam, och även information kan likna och uppfattas som reklam. Rörliga bannars upplevs som störandes, och direktlänkar som ser ut som banners används inte. Och vi håller med. I vårat fall förekommer total "Bannerblindhet"! 

Några tips ges dock till alla reklammakare.  Ju enklare webplats, desto bättre. Undvik köpuppmaningar på första sidan. Vissa funktioner, t ex teknisk support bör nås med ett klick, mm.



För en marknadskommunikatör är det viktigt att inte bara fokusera på "målgruppen" utan även indentifiera vilka opinionsbildarna är. Det är väldigt vanligt att använda sig av kändisar av olika slag i reklam.



I den här reklamfilmen för Guitar Hero World Tour används modellen Heidi Klum. Gubbig eller "bad taste"? Nja, det tycker vi nog inte fast man kunde ju fundera lite för om det var en underklädesreklam från början. Med en snygg modell i sexiga underkläder är den lite på gränsen, även om den förmedlar spel- och dansglädje. Det är därför vi tror att reklamen funkar, och bli ihågkommen. Även om Anettes barn är i 7 och 8 års åldern och önskar sig Guitar Hero, så riktar sig den här reklamen till lite äldre spelglada "barn".

Helén kände genast igen det "klassiska" klippet,  jämför gärna med originalet! Tom Cruise i filmen Risky Business" (Föräldrafritt) från 1983.



Kommentarer
Postat av: Anette Johansson

Roligt att ni säger vad ni själva tycker, fortsätt gärna med det. Ni börjar bra men era resonemang skulle bli intressantare om ni lade mer kraft på analys och reflektion. För att då inte istället hamna i fällan att skriva för långa inlägg kan ni istället välja att fokusera på en enda sak. I den här bloggen exempelvis kring huruvida Heidi Klum och Tom Cruise kan fungera som opinionsbildare för målgruppen eller inte. Koppla till boken!

2008-11-10 @ 14:29:01
Postat av: Bus-Majsan

Åh, skulle jag varit med i en sådan undersökning så skulle jag ha putsat upp siffrorna lite. Jag tycker nämligen att reklamen i brevlådan är kul och inspirerande läsning. Givetvis så läser jag inte all reklam, vissa hamnar rätt i pappersåtervinningskassen, men reklam om lampor, livsmedel, bädd & möbler och krukväxter ger mig inspiration. Jag får tips på veckans matsedel, inspiration till fina växter att sätta i fönstren, få inspiration till att köpa nya gardiner eller sängkläder.



Däremot avskyr jag pop-up reklam på Internet och jobbiga banners och annonser som rör sig, blinkar eller bara är allmänt störande. Ofta finns det riktigt eländiga på en av landets kvällstidningar online. När man scrollar nedåt i texten följer annonserna envist med i sidan och den rörelsen är skitjobbig att ha i ögonvrån hela tiden.

Jag hoppas att jag också kan lära mig att bli "bannerblind"! :)

2008-11-11 @ 11:57:45
Postat av: Annelie

Visst är det fascinerande att tänka på vilka enorma summor företag lägger ner på reklam när de flesta konsumenter inte är ett dugg intresserade. Visst undrar man hur företag mäter sina reklam-kampanjer i lönsamhetssyfte. Reklam-blindhet kanske blir en ny folksjukdom till marknadsförarnas stora besvikelse.

Bra blogg /Annelie

2008-11-13 @ 14:02:39
URL: http://brusnonstop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0