Blogg 6

Integrerad marknadskommunikation kan definieras som en planeringsprocess som är utformad så att alla befintliga och potentiella kunders varumärkeskontakter med en produkt, service eller organisation är relevant för den personen och konsekvent över tiden


De olika delarna som skall integreras i marknadskommunikationen visar figur 11.1 från Marketing Communications av Chris Fill (2005)



Figure 11.1  Elements for integration



Vi kom att tänka på ett av våra fadderföretag Sparbanken Västra Mälardalen som är en fristående sparbank. De använder sig av en orange färg i sin marknadsföring för att stärka igenkännedomen av varumärket. Banken vill också förmedla sitt motto "som en nära vän" och har därför utformat sina annonser i den lokala morgontidningen som artiklar där man ser rådgivare och kunder i nära samspel. Banken vill vara en betydelsefull och aktiv tillväxtmotor i utvecklingen av Västra Mälardalen och engagerar sig därför i det som händer i området. De delar ut stipendier och anordnar tävlingar i skolorna, sponsrar mm. Banken har också tagit fram ett Västra Mälardalkort som är ett betal- och kreditkort Mastercard. Det är ett lokalt kort som kan användas i hela världen. Dessutom får man erbjudanden om rabatter och extra förmåner i de lokala butikerna. Banken ligger centralt.


Figur 32.1, Marketing Communications av Chris Fill (2005), visar att det är viktigt att ta med både de interna och de externa målgrupperna i sin marknadskommunikationsstrategi, båda grupperna har ett intellektuellt och emotionellt engagemang och genom att värna om dessa är det möjligt att effektivt utveckla långsiktiga relationer mellan säljare och köpare när man lägger upp sina planer. Banken satsar mycket på internutbildning, samt att banken ska vara en attraktiv arbetsplats. De tänker på de anställda som en del av deras marknadskommunikation.


 


Figure 32.1  Brand engagement



Vi tycker att banken har en väl genomtänkt marknadskommunikation och har med flera av de olika delarna i pyramiden. Vi tror att de ser marknadskommunikationen som en stegvis växande process och att de dessutom värnar om sina anställda som kan kommunicera ut budskapet för att sedan få feed-back från sina kunder för att ytterligare kunna utvecklas.


Kommentarer
Postat av: Simonette

Det hade varit kul att se något exempel på "er" banks kommunikation i bild så att säga. Jag är själv lite bankinvolverad sedan sommar- och extrajobbet jag har på Nordea och i vår region finns MYCKET STARKA fristående banker som utgör starka konkurrenter.

Lite kort inlägg, men sådant får man ju beröm för så det ska ni också ha! :)

2008-12-14 @ 21:57:38
Postat av: Anette

Nej, bättre än så här kan ni. Här finns tyvärr varken innehåll eller analys att basera en betygsättning på.

2008-12-28 @ 10:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0